top of page
קצת עלינו
על נעימה

נעימה הוקמה לפני 20 שנים ומנוהל על ידי אורטל כהן ודנה יקר. נעימה, היא סבתא של אורטל ועל שמה בית הספר למחול צועני לילדות, נשים ונערות.

מזמינות אותך להעיז, לפרוץ גבולות ולגלות את התנועה האישית שלך. תנועה שתפיץ חיות ושמחה בכל תא בגופך.

בואי, אורטל ודנה

לצוות בית הספר
455ac7a8-1ac1-4d79-a798-386d0ec27c3d.jpeg
מופע  נועה_edited.jpg
מחול צועני
מה זה בכלל?

מחול צועני הוא שם כולל לשלל המחולות האתניים.

שם גנרי ל- ״אל תחליטו בשבילי מה בא לי היום״.

 

ֿהצוענים נדדו מצפון הודו לדרום ספרד, דרך ארצות המפרץ ובהגיעם לאיזורינו התפצלו- דרומה למצרים / צפונה לטורקיה. 

משם המשיכו מערבה באירופה עד ספרד. במסע, ״פוזרו״ זנבות בצורת קהילות בכל אחת מן הארצות והמוקדים שבדרך, ובכך- התפתחו שלל מחולות אתניים הקשורים לתרבות, לאיזור ולמזג של כל איזור. 

קיים קשר ישיר, תנועתי ומוזיקאלי בין כל המחולות הללו: הודי, פרסי, ערבי, טורקי, רומני, ספרדי ועוד.

כולם התפתחות של מסעם של הצוענים מרג׳סטן שבצפון הודו ולכן הם למעשה ״בני דודים״.

 

מצד אחד מדובר בעולמות מוזיקליים ותנועתיים שונים- מה שמאפשר לנו להמשיך ולהתעניין בהם גם אחרי 20 שנים!

מצד שני, ככל שהתנועה מתבגרת איתנו, אנו מזהות את הקווים העמוקים והאנלוגים המקשרים בין שלל המחולות הללו.

מהות המחולות האתניים כולם היא לשרת את גופו ונפשו של האדם בחיי היום-יום, ולא לבידור (לעומת סוגי מחולות אחרים).

זו לא מהות אסתטית ואחידה, אם כי שימושית ומרפאה. 

התנועה באה לבטא חלל הנוצר מבדידות, קושי, השפלה ועצב, כמו גם להעצים שמחה והתרגשות.

התנועה לקוחה מחיי היום-יום עבור אותם חיים ולכן לרוב תיהיה מאד קלה, עממית ופונקציונאלית.

כזו המתאימה לצעירות כמו למבוגרות, לשמנות כמו לרזות ולערניות כמו לעייפות.

כך או כך, היום, בעידן בו הג׳ינס הוא הכוכב הראשי, בזמן בו כולנו מנסות לדחוס כמה שיותר אגן ויריכיים צמוד צמוד לעצמות, הטלטול הרך של האגן, המים שיש בין השלד לבשר - הוא רעיון כל כך מרענן ומנחם.​

 

שלושה עקרונות משמעותיים במחול הצועני:

1.תנועות פונקציונאלית

הרפרטואר הוא אין סופי. הוא לקוח מפעילויות יום-יומיות וקלות כמו שאיבת מים, כיבוס, בישול, הליכה, לידה ועוד.

אוצר התנועות הזה הוא אין סופי ותמיד מתעדכן ביחס לתקופה והאיזור בו אנו חיות.

האיכות בתנועה מן הסוג הזה חשובה ביותר. היא צריכה להיות קלה ומהנה, אחרת הטבע האנושי לא ירצה לחזור עליה ומכאן הקלות שבהתמדה. תמיד אחפש את הדרך היעילה ביותר לבצע את המהלך התנועתי. זו שדורשת הכי פחות כיווצים. לעיתים, תיהיה זו תנועה פחות הרגלית ועל כן תדרש חקירה והתמסרות.

2.חזרתיות - פולקלור

המוטו הוא מינימום אינפורמציה - מקסימום נוכחות.

התנועות חוזרות על עצמן שוב ושוב, כמו טראנס שהרקדנית נכנסת לתוכו.

המדיטטיביות מאפשרת לרקדנית איכויות שונות: ריכוז גבוהה בפרטים קטנים מה שמפתח מאד את האינטילגנציה התנועתית  ושימת לב לשינויים המתרחשים בגוף ולהתפתחות שהתנועה מבקשת.

 

3.כח הכובד - חוסר מאמץ

המחול הוא עממי, פונקציונאלי והוא שייך לכולן. בכל גיל, משקל וצבע.

לאור שני הסעיפים הקודמים, מובנת החיבה שלי לגרביטציה.

לרב, במקצועות הספורט והתנועה השונים, השיח הוא על מה לעשות ואת מה לכווץ.

במחול האתני, השיח הוא הפוך - את מה להרפות והיכן לשחרר.

תנועה מתוך שחרור והרפייה, כזו שמתמסרת לכח הכובד היא מרגשת ומרפאה- לא פחות!

זו איכות שמאד קשה למצוא, ממש כמו שפה.

אבל כשפוגשים בה היא מרגשת עד דמעות.

שיעור מחול
מה עושים בשיעור?

הראש, מחובר לגב, שמחובר לאגן, בהמשכו רגליים ותחתיהם רצפה, או אדמה, או סלעים.

הקרקע משתנה בכל רגע נתון, והיכולת שלנו להתגמש ולמצוא פתרונות - היא מהות העיניין.

במודעות עסקינן.

תוך כדי תנועה, בתשומת לב לקשר בין הפריטים, בין הנוחות לבין העשיה. 

שואפות למצוא תנועה יעילה, נוחה, קלה וטבעית. 

DSC_8053_edited.jpg

בכל שיעור:

עבודת רצפה

עמוקה בה אנו מתוודעות לאותם עקרונות ולומדות את הגוף שלנו והרגליו, באופן עמוק ומדוייק.

בחלק זה, שזורים אלמנטים משיטתו של משה פלדנקרייז, מעולם היוגה המדיטציה והפילאטיס.

 

טכניקות מחול

שונות מעולם המחול האתני: ריקודי בטן, מחול סופי, מחול הודי, פלמנקו, דבקה ועוד.

כמו כן, אנו נוהגות לשלב אלמנטים ומתודות גם מעולמות המחול המודרני והקלאסי.

יש לנו חיבה מיוחדת לאביזרים ולא פעם נשתמש בהם במהלך שנת הריקודים: צעיפים, סגאטים (מצילות אצבע), מניפות ועוד.

תנועה במרחב

היא ערך כשלעצמו. המחול הצועני נודד כל הזמן. אנו מקפידות לשלב תנועה רבה במרחב (ועל הדרך מאתגרות סיבולת לב-ריאה) ולא חוששות מדילוגים, סיבובים וקפיצות (עם שמירה על רצפת האגן כמובן).

לרקוד את עצמך לדעת - חד משמעית.

מבנה השיעור דינמי ואנו נעות לפי הצורך והיכולת בין קומבינציות מובנות ואף כוריאוגרפיה, לתרגילי אילתור וחיפוש אישי.

חלק מהיופי בסגנון הזה הוא שהוא לא כבול לסטודיו, למראה ולספירות, וכל אחת יכולה למצוא עצמה רוקדת על כל מוסיקה בכל מקום. חשוב לנו להטמיע את הביטחון לנוע ואת השמחה שהריקוד מביא בגוף של כל אחת, לא פחות מהטכניקה שחשוב לנו ללמד (אולי אפילו יותר...)

מזמינות אותך להצטרף לשבט שלנו, להכיר ולאהוב את גופך.

אין צורך בניסיון, ולכל שיעור במערכת שעות יש אופי אחר, כדאי לנסות כמה ולמצוא את המדוייק לך.

השיעורים משתנים ברמתם, במיקומם הפיזי, באורכם, בנושא ובמדריכה.

bottom of page